AVMASKNING HUND OCH KATT

HUND

Hundar kan infekteras av flera olika typer av inälvsparasiter. Spolmask är den vanligaste men flera olika typer av bandmask förekommer också.

Symtom på inälvsparasiter är torr och livlös päls, diarre, kräkning, förstoppning och hosta.

Valpar bör rutinmässigt avmaskas mot spolmask, lämpligen vid 2, 4, 6, 8 och 12 veckor. Tikar bör avmaskas under dräktigheten och med valparna. Vuxna hundar avmaskas inte rutinmässigt utan träckprov bör lämnas vid misstanke om parasitförekomst.

KATT

Även katter kan ha flera typer av inälvsparasiter, framför allt spolmask och bandmask.

Symtom på inälvsparasiter hos katt är pälsproblem, avmagring och allmänt dålig kondition. Kräkning och diarre kan också förekomma.

Kattungar bör avmaskas från tredje levnadsveckan, var tredje till var fjärde vecka till tre månaders ålder. Avmaska kattmamman med ungarna.

Utekatter som jagar möss och råttor bör avmaskas mot framför allt bandmask, men även spolmask, cirka 3 gånger per år.

Katter som är uppfödda och lever inne behöver inte avmaskas rutinmässigt

SMUGGELVALP

Vi är så glada att du vill skaffa en kompis! Men var noga, inte spontan, med ditt val av hund. Kräv dokumentation; besiktningsintyg och vaccinationsintyg SKA finnas och det inte ok om säljaren säger "du får dem sen", be att få se valpens mamma och hemmiljö, säkra att valpen är minst 8 veckor gammal - innan dess är den inte mogen att lämna sin mor. Är valpen inte född i Sverige ska du se till att den har allt som krävs vid en införsel, rabiesvaccination kan inte ges för än vid 12 veckors ålder - hur gammal är valpen egentligen?

Och köp ALDRIG en hund som inte förefaller vara helt kry! Misstänker du att valpen kommit in på ett illegalt sätt ska du utan dröjsmål anmäla detta till Tullverket eller Polisen.

EKVÄNDAN 2
254 67 HELSINGBORG